Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین –آرزو امیرخانی:  «شب طلایی» عنوان اولین تجربه بلند یوسف حاتمی کیا؛ پسر ابراهیم حاتمی کیاست که عصر امروز در سینمای رسانه روی پرده خواهد رفت. حاتمی کیای پدر امسال و در چهلمین سال برگزاری چشنواره فیلم فجر در قامت تهیه کننده خود را معرض نگاه منتقدان، سینماگران و اهالی رسانه قرار داده و در واقع اولین بار است که ابراهیم حاتمی کیا به عنوان تهیه کننده مستقل در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم که ابتدا با نام «شمش طلا» در لیست برگزیدگان بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد، پس از آن نام خود را به شب طلایی تغییر داد.

حاتمی کیای پسر در این فیلم به سراغ مضمونی اجتماعی رفته و فارغ از کارنامه پر و پیمان پدر در سینمای دفاع مقدس از این ژانر فاصله گرفته است. داستان کم لوکیشن این فیلم که بیشتر در اتمسفر یک خانواده‌ پر جمعیت در خانه ای قدیمی می گذرد روایتی تکراری از بحران در رابطه آدم هاست.

همه چیز در ظاهر این خانواده که به بهانه‌ تولد مادر پیر دور هم جمع شده اند آرام و صمیمی می گذرد تا اینکه با آمدن یکی از دامادها همه چیز به بحران کشیده می‌شود. پیرنگی بارها دیده شده در قاب سینما که فیلم هایی نظیر «مرگ ماهی» روح‌الله حجازی یا «من دیه‌گو مارادونا هستم» بهرام توکلی یا حتی «خماری» محمدحسین لطیفی، را برایمان یادآوری می کند. تصویری کلیشه ای از بحران رابطه در خانواده ایرانی که  مدام تو را از خط اصلی داستان جدا کرده و به دست عقده گشایی های آدم های خانواده می سپارد.

با توجه به اینکه این نوع سبک روایت برای مخاطب قابل پیش بینی است اما ضرباهنگ مناسب فیلم، حضور چهرها و دیالوگ ها، کششی قابل قبولی را به عنوان اولین تجربه سینمایی یوسف حاتمی کیا ایجاد کرده که به راحتی می تواند تماشاگر را طی ۹۰ دقیقه با خود همراه کند. حاتمی‌کیای پسر اگرچه با شب طلایی به صراحت خط سیر فیلمسازی خود را از پدر جدا کرده و دلش نمی خواهد با نام پدر آثار او دیده و سنجیده شود اما سایه ابراهیم حاتمی کیا همچنان در بازی گرفتن و صحنه پردازی های این فیلم به وضوح دیده می شود.

نکته قابل توجهی که شب طلایی را تا حدودی از دیگر آثار جشنواره متمایز می کند؛ تصویر پررنگ کرونا در قاب سینماست. همه اعضای خانواده در این فیلم که در خانه یک سالمند دور هم جمع شده اند خودشان را مقید به زدن ماسک کرده اند اما با شروع بحران، ماسک ها برداشته می شود و ما با نمایی واقعی تر از قانون گریزی کرونایی در فضای داخلی خانواده ها روبرو می شویم.

هر چند از منظر آموزش پروتکل های بهداشتی در وانفسای کرونا ممکن است به این سکانس ها خورده گرفته شود اما قرار هم نیست قصه این فیلم که در بستر واقعی خانواده رخ می دهد داستان خود را فدای پیام های بهداشتی کرونا کند. این تصاویر وقتی واقعی تر می شود که بعضی از شخصیت‌های فیلم تا انتها  ماسک‌هایشان زیر چانه‌اشان است. نماهایی که ما هر روز درموقعیت های واقعی زندگی با آنها روبرو می شویم.

یوسف حاتمی کیا در انتخاب بازیگران هم دست به ریسک جسورانه ای زده و از چهره های گیشه‌پسند دوری کرده که همین نکته باعث شده بازی ها و قدرت بازیگری همه چهره ها در یک حد و اندازه دیده و سنجیده شود. مریم سعادت در شب طلایی نقش مادری سالخورده را بازی می کند که خلاف کاراکترهای کارنامه بازیگری اش، زنی آرام و صبور است. حضور متفاوت او در این فیلم شاید بتواند شب طلایی را  به یکی از شانس های بازیگری سیمرغ این دوره از جشنواره نزدیک کند.

حسن معجونی، یکتا ناصر، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، سینا رازانی، سوگل خلیق از دیگر بازیگرانی هستند که خود را به دست دوربین یوسف حاتمی کیا در نخستین تجربه سینمایی خود داده اند.

شب طلایی حاتمی‌کیا راهی جشنواره شد

سکانسی از شب طلایی پسر حاتمی‌کیا | روایتی هولناک از رابطه‌های خانوادگی 

روایت هناس از پیچیدگی های زنانه

سئانس دوم خانه جشنواره امروز میزبان فیلم دیگری است با عنوان «هناس» که ابتدا با نام «صورت فلکی» راهی جشنواره شد و به سیاق شب طلایی نام خود را به هناس تغییر داد. هناس  که دومین همکاری مشترک حسین دارابی (کارگردان) و محمدرضا شفاه (تهیه کننده) است. کلمه‌ای کردی به معنای نفس است. به نظر می رسد دلالتی جدی در تغییر نام این فیلم وجود داشته چون شخصیت‌های اصلی فیلم با ریشه های کردی به زبان کردی هم مسلط هستند.  

این فیلم اگرچه به نظر می رسد تجربه جدیدی از سازندگان آن است و هیچ شباهتی به آثار قبلی آنها  مانند «دیدن این فیلم جرم است» و «مصلحت» ندارد با تعلیق و کشش هایی که دارد خود را از ژانر اجتماعی  جدا کرده است.

«هناس» با زبانی  لطیف، عاطفی و عاشقانه تلاش های زنی را به تصویر کشیده است گرفتار بحران که برای رهایی خانواده اش از تشویش و تلاطم‌ دست به هر کاری می زند. در این فیلم که به قلم احسان ثقفی و مهدیه عین‌الهی، به نگارش در آمده؛ مریلا زارعی و بهروز شعیبی نقش های مقابل هم را بازی می کنند و این همکاری پس از ۱۰ سال که در «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی کیا رخ داده بود فرصت قابل توجهی را برای دیده شدن این دو بازیگر ایجاد کرده است.

مریلا زارعی که با هناس پس از ۳ سال دوباره پایش به جشنواره رسیده توانایی های قابل توجهی را از خود در نمایش پیچیدگی های روحی و عاطفی زنانه این فیلم به نمایش گذاشته است. او پیش از این سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «زیر سقف دودی» پوران درخشنده و همچنین نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «دختر» رضا میرکریمی را هم در کارنامه دارد.

بهروز شعیبی هم که با کارنامه قابل قبول کارگردانی، همچنان در دنیای بازیگری قدم می زند، علاوه بر این حضور، فیلم «بدون قرار قبلی» را هم راهی جشنواره چهلم کرده است. وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی در «هناس» آن‌ها را همراهی می‌کنند.

کد خبر 654870 برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران ابراهیم حاتمی کیا جشنواره فیلم فجر یوسف حاتمی کیا شب طلایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است

ایسنا/لرستان مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: مهم‌ترین هدف از برگزاری چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن گسست و شکاف‌های بین نسلی است.

محمدکریم خورشیدوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین، اظهار کرد: جشنواره ملی اقوام ایران زمین رویدادی فراملی است و ماهیت فرهنگی دارد و هدف آن نیز حفظ میراث فرهنگی اقوام ایرانی و نمایش وحدت و انسجام ملی است.

وی ادامه داد: این جشنواره در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار در استان گلستان به همت بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد و در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی نیز به ثبت رسیده است.

خورشیدوند بیان کرد: لیست برخی برنامه‌های اجراشده در آن زمان نمایشگاه صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات، اجرای موسیقی سنتی و آیینی و بخش‌های روستایی بود که سیاه‌چادرهای مختلف از اقوام مختلف برپا شد، چون به رسم و رسوم و تاریخ و تمدن اقوام مختلف ایران زمین اشاره داشت.

او تأکید کرد: برگزاری این رویداد فرهنگی باعث می‌شود مطالعه ما نسبت به اقوام ایران زمین و تاریخ سرزمین‌مان بیشتر شود.

وی افزود: اگر بخواهیم تعریف اقوام ایران زمین را بگوییم به مردمی می‌گویند که در زمان باستان در حیطه قلمرو شاهنشاهی در زمان‌های مختلف زندگی می‌کردند و دارای حکومت و تمدن بودند، چه در دوره هخامنشی، اشکانیان و ساسانیان که تاکنون تغییرات و رویکردهای مختلفی داشتند؛ اما آنچه از تاریخ مطالعه می‌کنیم وجه اشتراک بین این اقوام مختلف است که در دولت‌های حکومت‌های مختلف زندگی می‌کردند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: اقوام ایران زمین در عصر هخامنشیان به ایران و انیران تقسیم شدند که لقب‌های دوران هخامنشی و ساسانی بودند، امیران به غیر آریایی‌ها می‌گفتند و ایران نیز به کسانی که اصالتاً آریایی بودند، فهرستی از اقوام مختلف در این قلمرو هخامنشی در سنگ‌نوشته‌های تخت جمشید و دیگر جاها آمده است.

وی گفت: زبان محاوره‌ای اقوام ایران زمین در ایران باستان، پهلوی یا همان پارسی میانه بوده که این قلمرو باعث نزدیکی بیشتر زبانی در اقوام شده است، شاید امروزه بیش‌ از ۳۲۰ میلیون نفر وجه اشتراک زبانی با ما دارند و جزء اقوام ایرانی محسوب می‌شوند و اقوامی در طول تاریخ کشورهای مختلفی بودند که از ایران جدا شدند.

خورشیدوند با اشاره به اینکه در تعریف خانواده داریم که خانواده‌ها اجزای سازنده یک جامعه هستند، ادامه داد: یعنی کودک در خانواده و کانون آن هم جامعه‌پذیر و هم تربیت می‌شود، این جامعه‌پذیری و تربیت انسان درون کانون خانواده متأثر از قومیت است و همین تنوع قومیت‌ها باعث شده خرده‌فرهنگ‌ها به‌عنوان رنگین‌کمان فرهنگی در ایران شکل بگیرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: مهم‌ترین هدف برگزاری این رویداد فرهنگی هنری پر کردن گسست و شکاف‌های بین نسلی است و پیدا کردن هویت واقعی ملی که امروزه تحت عنوان فرهنگ غنی ایرانی اسلامی می‌شود از آن یاد کرد. همچنین معرفی ظرفیت‌های موجود و جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه در لرستان از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی لرستان چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین را در سه بخش علمی، فرهنگی و هنری به همت همه دستگاه‌های فرهنگی برگزار خواهد کرد که از همین جا از همه دستگاه‌های فرهنگی از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، دانشگاه لرستان، بنیاد ایران شناسی، دانشگاه‎های استان، علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای، مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، شهرداری، شورای اسلامی شهر خرم‌آباد و همه دستگاه‌های فرهنگی انتظار داریم کمک کنند تا بتوانیم به واسطه وجود این جشنواره لرستان را بیشتر از پیش معرفی کنیم.

او گفت: لرستان ظرفیت‌های خوبی دارد و مهمتر از همه اینکه ما سرزمین فراوانی بوده‌ایم و هستیم و این فراوانی بیشتر غنای فرهنگی ماست ولی آن‌طور که باید تبلیغ نکردیم و می‌توانیم از ظرفیت این جشنواره استفاده کنیم تا رابطه بین اقتصاد و فرهنگ نیز در این‌گونه جشنواره‌ها تبلور پیدا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر